Jaarverslag Urban 2012

posted in: Blogberichten | 0

Een hechte groep urbexers, maar toch allemaal individuen, die graag alleen hun eigen weg zoeken in de vaak gigantisch grote locaties waar het vol ligt met ouwe rommel, maar waar de gedreven fotograaf toch vaak hele mooie plekjes weet te vinden.

Onze eerste uitstapjes waren naar Zutphen en Lent. Eerst naar Lent, geen enorme grote locatie, maar wel genoeg ruimte voor onze toch wel grote groep bestaande uit 10 personen. Gelukkig hadden een aantal mensen kaplaarzen meegenomen, want de oude installaties lekten behoorlijk wat water, en nu konden we, soms in geleende laarzen, lekker baggeren door het kuitdiepe water, en ons uitleven in dit water met dode ratten en allerlei ander smerige dingen. In Zutphen naar het Koelhuis, een enorm groot pand, waar we elkaar af en toe eens tegen kwamen. Hier prachtige ruimtes met enorme zuilen, een mooie hal en eindeloos veel trappen.

Daarna een dagje wezen stappen  met Brian Satour in Brugge, België. Voor ons natuurlijk een ultieme uitdaging om ervoor te zorgen dat Brian tevreden over ons kon zijn. Handig zo’n expert in ons midden die ons op dingen kon wijzen waar we misschien anders aan voorbij gelopen waren. Eerst een oude villa bezocht, die al voor de helft was ingestort. We moesten met zijn tienen sneeky door een heg kruipen, met 2 tegelijk, even wachten of er niemand in het zicht was, de rest liep een stukje door en weer terug om zich ook weer door de heg te storten. Alom hilariteit. We moesten stil zijn natuurlijk, maar alles ging gelukkig goed. We moesten door de achterzijde naar binnen en een paar sterke heren hebben de wat minder sterke dames naar boven en naar binnen geduwd, een hele hijs soms.

Na dit avontuur, een uitstapje naar een verlaten drukkerij. Hier konden we door een stuk karton weg te trekken vrij makkelijk naar binnen. We waren nog maar net allemaal binnen toen we de sirenes hoorden van een politie auto. We stonden allemaal strak en stil tot het geluid voorbij was. Natuurlijk was dat niet voor ons, zoveel eer krijg je niet als ze je willen betrappen op het illegaal betreden van een pand. Er stond nog een oude boekenpers en overal lag er drukwerk, oude drukmachines waren er ook, echt van alles wat en een uitdaging om daar mooie foto’s te maken. Het weer was toen ook heel aantrekkelijk, af en toe wat zon en veel bewolking, zodat er soms prachtige stralen het gebouw binnenkwamen, een gebouw dat ook al weer deels door de natuur werd terug genomen.

De laatste locatie van deze dag was een oud vliegtuig. We zijn er nog wel heen gegaan, maar het was ondoenlijk om met zo’n grote groep over het hek te klimmen, alles was goed afgesloten en beveiligd. Maar het begon al laat te worden dus was het eigenlijk geen probleem, we hadden die dag weer genoeg gefotografeerd en hadden het allemaal wel gehad. Een hele leuke en leerzame trip.

Het volgende uitstapje was naar de voormalige oude Enka in Arnhem. Een leegstaand pand op het enorme terrein. Een prachtig stukje architectuur, en hier ook veel leuke dingen zoals hokjes en hoekjes en ook hier weer veel trappen waar je jezelf helemaal in kon verliezen. Weer een hele gezellige dag die veel mooie foto’s heeft opgeleverd.

Ons laatste bezoek dit jaar, daarvan is al verslag gemaakt op de website, nl. een leegstaande textielfabriek in Duitsland.

Henk heeft nog een uitdaging voor zichzelf in petto, nl. een object plaatsen in zo’n vervallen pand, bijv. rode hoge hakken, rode kaplaarsjes, of een kind op een fietsje. Dus wie weet wat er volgend jaar allemaal volgt. En wie weet hoe leuk we dat allemaal gaan vinden.

Een hele leuke groep mensen die elkaar alle ruimte geven om, al is dit een gezamenlijke trip, toch hun eigen weg te gaan.

Marja Braaksma

Deel deze informatie via:
Facebook Twitter Delicious Linkedin